Wie dut mie wat vandaage

22 juli 2017 - Villandry, Frankrijk

Vandaag is het morgen en om elf uur precies staan we bij 'le reperateur'. Uitgebreid vertelt hij hoe 'difficile' het allemaal wel niet was. Ik mag me nu gelukkig prijzen met twee paar goede Franse banden. Met Franse ventielen, want die kun je tenminste gewoon bij een autogarage laten oppompen. De velo is nu weer 'tres bon'. En met een 'mille merci' en de betaling van een pittige rekening, nemen we hartelijk afscheid.
De zon schijnt, de koffie in het café was goed, on the road again.
Een door de wind op de grond gewaaide folder leidt ons deze keer. De Loire streek is niet alleen beroemd om zijn rivier maar ook om zijn kastelen en vele mooie tuinen. Een combinatie van die twee is te vinden in Villandry. Zo beroemd in Frankrijk dat er zelfs een OV verbinding vanuit Parijs is. Waarschijnlijk ook goedkoper, want via de autoweg ben je tussen Parijs en Tours 32,50 euro aan tol kwijt.
De camper op een mooie, pas aangelegde auto-car campingplek geparkeerd. Het was wat uitzoekerij hoe je er binnen kon komen, maar we staan en er is goede wifi.
Een uurtje later lopen we de prachtige moestuin, kruidentuin, watertuin, zonnetuin, kinderspeeltuin en zelfs een stuk bos te bewonderen. @esvangriet en de andere leden van @oenstuntjen, zouden hier hun hart ophalen. De laatste eigenaars, de heer Cavallo en zijn vrouw hebben goed werk verricht. Ze hebben in de jaren 20, het chateau gered van vernietiging en alle tuinen opnieuw in originele vorm aangelegd. Bovendien waren zij de oprichters van de vereniging voor eigenaren van historisch erfgoed. Ook waren ze zo slim om hun kasteel en tuinen open te stellen voor publiek. En oh ja, hij won ook nog een Nobelprijs in de geneeskunde. Sommigen hebben zeven levens.
's Middags hebben we ook nog tijd om een stuk van de Loire af te fietsen. Bij een grote watermolen aangekomen rusten we even aan de oever van de rivier. We keren om en fietsen terug naar de camper. Fietsend met de tegenwind in mijn gezicht, plopt Skik op in mijn gedachten. "Ik heb de banden vol met wind, ik heb ja niks te klagen, wie dut mie wat, wie dut mie wat vandaage".

1. Ester Kramer:
    22 juli 2017
    Dat je bij het zien van al dat moois in die tuin nog aan mij kunt denken zet deze plek meteen op mijn verlanglijstje.... voor later wanneer we zelf met ons campertje opperdan gaan!
  2. Dirk Koffeman:
    22 juli 2017
    "Niks is meer weerd as vandaage" Geniet ervan jelui!