Lekker markten

30 juli 2017 - Saint-Jean-de-Luz, Frankrijk

We stuiten op de markthallen in st.Jean de Luz. Een lekkere markt! 100 soorten gedroogde worsten, ham, vlees. Allerlei verse groenten en fruit direct van het land. Courgettes van een kilo, nectarines vol sap. Eigen gemaakte karamel, nieuwe honing, met kruiden gemengd zeezout. Verse kruiden en geurende lavendel. Een genot voor al je zintuigen. Een palet van geuren en kleuren. En in een aparte hoek de 'poissonnerie'. Dat klinkt tocht een stuk beter dan verse vismarkt. Veel, heel veel soorten verse vis en schelpdieren. We worden zelfs figurant in een documentaire van de regionale tv als we net vooraan staan als een joekel van een tonijn met veel vertoon wordt aangesneden. Het woord vers wordt hier met hoofdletters geschreven.
St Jean de Luz is een leuke badplaats. Het heeft met zijn statige hoge huizen, klassieke strandtenten en houten boulevard nog iets van de grandeur van een geliefde badplaats in het begin van de vorige eeuw. Toch is het niet verlopen, wel verouderd, maar redelijk goed onderhouden. De grote huizen zijn vaak wit geplamuurd en versierd met Baskisch rode of groene luiken c.q. balkons. Er is een haven voor pleziervaart, maar ook nog een echte vissershaven, met een scheepswerf. Er zijn veel leuke winkels in een autovrij centrum. En ook hier loopt het fietspad prachtig langs de kust, richting Biarritz of Hendaye
Maar de markt is vandaag het leukst, juist omdat het hier nog zo puur is. Geen op toerisme afgestemd assortiment met spullen die je door heel Europa tegenkomt. Geen hallen die verandert zijn in allerhande pop-up restaurants. Maar echt verkoop van lokale eetbare producten. De verkopers achter de kramen zijn met recht trots op hun waren en vertellen er graag over. Veel locals die hier inkopen doen, relatief weinig toeristen. Het is dat we op de fiets zijn en ik niet zoveel kan meenemen de berg op. Maar twee droge worsten van eend gemaakt, hoorntje van papier gevuld met vers gesneden goede ham en een onsje karamelbonbons kan ik niet laten liggen. Lekkers van de markt.

1. Marijke Korf:
    31 juli 2017
    Klinkt verrukkelijk. Maar denk eraan ..ieder pondje gaat door het mondje
  2. Aagje:
    31 juli 2017
    Dat fietsen ze er wel weer af.