Outdoor activiteiten

23 juli 2018 - Omis, Kroatië

“Zal ik het doen? Mijn verstand zegt; je bent gek! 700 meter aan een touwtje over een diepe kloof. Mijn gevoel zegt: gaaf! Ik zet af en voel de adrenaline door mijn lijf gieren. De wind blaast tegen mij aan, het uitzicht is schitterend.” Laus dicteert wat ik in de blog moet schrijven.

We zijn in Omis blijven steken. We zijn ervoor gevallen kun je beter zeggen. Wat een stop op doorreis zou zijn, wordt nu waarschijnlijk een dag of vijf. Waar vind je zandstrand, een diepe berg kloof waar een rivier doorloopt en een gebergte dat uitnodigt tot wandelingen en outdoor activiteiten. Meestal was het kiezen tussen een van de twee. Of bergen of zee. Hier zijn beide.

Wat voor veel gezinnen pretparken zijn, is voor ons gezin outdoor. Geen vakantie zonder bomenpark, kano tochtje, rodelbaan of raftavontuur. Op den duur begonnen de kinderen de bomenparken zelfs sterren te geven. Afhankelijk van de uitdaging en de zipplijn aan het eind. Die moest lang en gaaf zijn.  Christine had het als jongste zwaar te verduren. Zo snel ze de minimaal benodigde lengte had werd ze mee de bomen in genomen. Man(vrouw)moedig trotseerde ze alle hindernissen, hoewel het best eng was voor zo’n kleine meid. Tot we bij de laatste zipplijn waren aangekomen, 400 meter over een rivier naar de grond. Ze wilde niet en weigerde pertinent. Alleen het feit dat ze dan bij een gids moest blijven vond ze nog enger. “Zullen we samen?” En nog voor ze kon antwoorden pakte ik haar middel en zoefden we samen over de rivier”.

“Zullen we samen?” Vraagt de gids als ik als laatste van de groep het plateautje beklim. Het klinkt aanlokkelijk. Maar nee, ik wil dit zelf (nog) doen. Ellebogen wijd en knieën opgetrokken en gaan. Yes!! Kicken!!

En dan volgen nog 7 zipplijnen variërend van lengte en hellingsgraad. Ondertussen genieten we ook van de majestueuze grijze bergen om ons heen, de blauwe rivier diep onder ons, het ruige prachtige landschap. Beide houden we hiervan.

De gids legt ons uit hoe we bij een kleine camping kunnen komen. Weg van de drukke kustweg, tussen de bergen van de kloof. Klein, goedkoper, prima douches en omringt door tentkampeerders uit de oostblok landen (Polen, Tsjechen, Hongaren) plus dus nu een verdwaalde camper uit Nederland.

We komen wandelpad markeringen en kanoverhuur bedrijven tegen. Onze voeten beginnen te jeuken en de wandelschoenen roepen. We eten in het gezellige stadje en wandelen door het water langs het ZANDstrand. En dan besluiten we bij te boeken en nog een paar dagen uit te trekken voor outdoor activiteiten.