Pupel torentje

2 augustus 2017 - Messanges, Frankrijk

Wat een ieni mini pupeltoren, die vuurtoren Capbreton. Hebben we daar 30 kilometer voor gefietst! (en we moeten nog terug!) We zijn er blijkbaar al drie keer voorbij gefietst. Uiteindelijk bij de tourist info gevraagd, waar die beroemde vuurtoren nou stond. En dit is em dus, een klein stenen geval aan de havenmond.
We zijn langzaam weer naar het noorden aan het rijden. Maar omdat het toch wel jammer is dat we de vuurtoren van Capbreton nog niet gezien hebben, zetten we de camper in Messanger. Vandaar is het nog 28 kilometer fietsen naar Capbreton. Het is lekker weer, weer een stuk vlakker, en de bossen ruiken weer heerlijk. Op de camping in Socoa stonden we 1 kilometer van de laatste vuurtoren van Frankrijk. Als we op de rots de zon zagen ondergaan, samen met tientallen mede bewonderaars, zagen we rechts het zenuwachtige geflikker van die vuurtoren en links in de verte het rustige licht van de eerste vuurtoren van Spanje. In st Jean de Luz hebben we twee bijzonder vormgegeven havenlichten gespot en in Contis dus al de schuingestreepte. De enige die we nog misten van deze Zuidwestelijke Franse kust is die in Capbreton.
En daar staat hij dan. Wij dachten dat het een havenlicht (vuurtje) was. De paal met groenlicht die daarvoor dienst doet staat er vlak achter. De toren, of liever het torentje, heeft ook een groen lichthuis. En aan de overkant van de smalle havenmond een paal met een rood licht.
En ze vinden het torentje heel bijzonder hier. Er is een hele plankier naar toegelegd (waar ken ik dat van?) en tientallen mensen lopen dat waardeloos aangelegde plankier op, om het torentje te zien. Er zitten grote spleten tussen de balken en af en toe is een plank vervangen. Beetje zoals de toestand van het nog niet vervangen palenscherm op Urk. Maar belangstelling genoeg. De toren zelf komt nauwelijks een paar meter boven het plankier uit. Maar iedereen wil em zien en fotograferen. Gelukkig is ernaast ook een geweldig groot strand met grote oceaan golven. Een welverdiende break.
Urk heeft nauwelijks besef wat een bijzonderheden ze te bieden heeft op nog geen 500 meter. Plankier, twee havenlichten, zonsondergang te bewonderen vanaf de boulevard, en een echte flinke vuurtoren. Niet zo'n pupeltorentje als dit.

1. Janneke Fruijtier:
    3 augustus 2017
    Zo ist.je va vertelde eens , als hij over de ketelbrug reed na de vakantie dat hij dan zong, Jerusalem dat ik bemin wij treden uwe poorten in.vakantie is prachtig maar er gaat niks boven urk.Als ik bobby uitlaat en ik kom na het watervalletje de dijk over, dan die heerlijke frisse ijselmeer lucht.goeie reis terug en wel thuis