De (voet) bal is rond

17 juli 2018 - Zadar, Kroatië

Olé, olé, Kroe-atski, kroeatski! In het centrum van Zadar is het één groot feest.  Luid toeterend en schreeuwend rijden de auto’s door de straten. Op de pleinen wordt massaal gezongen. Van groot tot klein loopt gekleed in een rood-wit dambord. En het is ‘s avonds kwart over acht. Kroatië heeft de wedstrijd VERLOREN.

We zijn weer op weg met de camper. Zaterdag gedineerd in Duitsland, kort op een parkeerplaats geslapen in Oosterijk en om tien uur zitten we aan het ontbijt in Slovenië. Behalve dat de helft van de Duitse wegen is opgebroken hebben we weinig oponthoud gehad. Op naar Zadar.

70 km voor Zagreb gaat het echter mis. Talloze Kroaten hebben bedacht dat ze de finale in eigen land willen bekijken. We komen in een file met auto’s, bussen, campers alle versiert met de Nederlandse vlag met een rood-wit dambord in de midden. Een half uur is het leuk maar dan nemen we toch een alternatieve route door Slovenië. De route door de bergen is prachtig, maar schiet niet op. We doen er minimaal drie uur langer over dan gepland. Uiteindelijk gaan we toch de grens over, en wat voor één! Een retro grenspost. Met echte douaniers, controle en slagbomen. ‘T bestaat nog!

Ondertussen zien we alleen nog groepen mensen, gekleed in rood-witte damborden, bij cafés met een bbq”s en grote tv-schermen.

De beambten bij de tolpoortjes balen dat ze werken moeten en kijken met een schuin oog naar een mini tv. Zorgelijke blikken naarmate de tijd vordert. Wij vorderen ook lekker, nu we de weg alleen met wat buitenlanders moeten delen. En onder de wedstrijd komen we aan op de prachtige camperplaats bij Zadar. Niemand aanwezig bij de receptie, uit de aanwezige campers klinken voetbal geluiden.

De plek is naast een voormalige marmerfabriek. Waarschijnlijk in de oorlog failliet geraakt. Op het terrein heeft de eigenaar nu een camperplaats gerealiseerd. Al het sanitair is van marmer, zelfs het zwembadje is van marmer. De restpartijen zijn goed gerecycled.

We zwemmen en douchen even en gaan dan vlug op de fiets naar Zadar. De wedstrijd loopt op het einde en uit elk café horen we aanmoedigend gezang. Even later, als de wedstrijd is afgelopen worden we begroet door toeterende auto’s en talloze uitgelaten mensen. Ze zijn trots, trots als een pauw op hun jongens! Tweede van de wereld als klein land! Kroatië staat op de kaart! Het is feest, één groot feest, voor het hele gezin. De politie loopt door de menigte en heeft gezag. Feestvierders gaan voor ons aan de kant als we erdoor willen. Met verbazing sla ik dit on-Nederlandse tafereel gaande. Gebaseerd op reëele verwachtingen vooraf blijken de Kroaten grootse verliezers. Dat doen ze stukken beter dan de Nederlanders.

Ondertussen aangekomen aan de beroemde kade van Zadar horen we af en toe, tussen het gezang door, de tonen van het zee-orgel en zien we samen met honderden anderen de zon als een rode ronde bal de zee inzakken.

1. Ester Kramer:
    17 juli 2018
    Kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Leuk om jullie ook dit jaar weer te volgen ♡
  2. Marjan:
    17 juli 2018
    Heerlijk om te lezen weer🤗 volgende week gaan wij in Kroatië kijken of de watervallen nog vallen en de bal nog rond is😍
    Fijne vakantie en blijf schrijven😇
    Groetjes
    Marjan en Peter
  3. Marjan:
    17 juli 2018
    Leuk geschreven en gaaf om het van dichtbij mee te maken!
  4. Marian:
    17 juli 2018
    Leuk verhaal! Veel plezier jullie!
  5. Marijke Korf:
    17 juli 2018
    Herkenning ,wij hebben bij die grenspost meer dan 3 uur moeten wachten omdat we in een bus van het a team reden (zwart dus) en getinte kinderen bij ons hadden. Jacob dacht het wel even te fiksen en de geweren werden op ons gericht en we mochten de bus niet meer uit. Een ervaring rijker.geniet van een prachtig land en veel rij en kijk en schrijf plezier
  6. Janneke:
    18 juli 2018
    Super leuk geschreven 😊
    Geniet ervan jelui
  7. Ingrid:
    18 juli 2018
    Wat leuk om dit mee te maken in het land zelf. In La douce France is het vast ook ERG gezellig geweest.
    Ik was in Zadar op huwelijksreis in een vorig leven en later nog met de boot. Kroatie is een heerlijk(katholiek) land. Ga volop genieten! Rijd jij ook Esther?